Clash detectie

Point cloud clash detection

Clash detection controleert ontwerp

3D Meten en Tekenen verzorgt clash detection. Bij clash detection wordt het ontwerp ten opzichte van de scandata van de bestaande situatie, of de bestaande situatie ten opzichte van een nieuwe 3D scan, vergeleken en gecontroleerd op conflicten, knelpunten of veranderingen.

Clash detection door middel van 3D scans bespaart kosten, omdat tekenen van de bestaande situatie niet nodig is. De bestaande situatie is immers zoals gebouwd gescand en het ontwerp wordt vervolgens handmatig in een 3D viewer of automatisch via specialistische clash detection software geïntegreerd met de bestaande situatie en gecontroleerd.

Clash detection voorkomt in een vroegtijdig stadium ontwerpfouten, zodat de bouw of installatie niet vertraagt en constructiefouten niet tijdens de werkzaamheden moeten worden hersteld.

(voorbeelden/projecten/afbeeldingen)

Snelle controle ontwerp met bestaande situatie

Clash detection vergelijkt een tekening of 3D ontwerp met een point cloud, of een point cloud van een object met een eerder gescande point cloud. Controle op correcte maatvoering is op deze manier snel en ook op locatie uit te voeren.

Clash detection kan ook een 3D scan van een eerdere situatie vergelijken met de huidige situatie. Zo vindt controle plaats op wijzigingen tijdens de bouw, door een andere opdrachtgever bijvoorbeeld, of verandering in het ruimtegebruik volgens de NEN 2580 normen. Eventuele verzakkingen en scheuren zijn ook te detecteren door twee 3D scans met elkaar te vergelijken.

De mogelijkheden van clash detection met 3D scans op een rij:

  •  Controle op correcte maatvoering objecten;
  •  Controle van 2D tekeningen en 3D modellen met bestaande situatie;
  •  Zichtbare clash detection met 3D viewer;
  • Clash detection tijdens de bouw;
  • Bewegende objecten controleren op knelpunten;
  • Controle op ruimtegebruik NEN 2580.

Werkwijze clash detection met point clouds

Het 3D model van nieuwe elementen of objecten wordt geïntegreerd in de point cloud van de scan van de bestaande situatie in een 3D viewer of andersom, waarbij de point cloud in de ontwerpsoftware integreert. Op die manier is direct handmatig te controleren of het ontwerp past of botst.

Dat is de meest simpele en snelle manier van clash detection. Naarmate de objecten complexer zijn, is ook complexere viewersoftware nodig om een controle uit te voeren. Verder bestaan er hightech geautomatiseerde tools die automatisch een point cloud van een scan met een andere scan controleren op knelpunten. Op deze manier vindt geen visualisatie plaats.

Simulatie bewegende elementen

Naast controle van nieuwe statische bouwkundige elementen kan ook clash detection plaatsvinden door simulatie van bewegende objecten. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan knelpunten bij de plaatsing van een element door de beweging die het object maakt te simuleren in de point cloud en te controleren op botsingen.

3D scannen tijdens het bouwproces

Het is mogelijk zowel in de ontwerpfase als tijdens de bouw of installatie te controleren op knelpunten. Vaak werken meerdere partijen na elkaar aan een project. Tijdens de verschillende fases in het bouwproces 3D scannen en de actuele, gewijzigde stand van zaken controleren draagt daarom bij aan een vlot en continu verloop van de werkzaamheden.

Wanneer er sprake is van een BIM-project, waarbij bestaande bouw wordt gecombineerd met nieuwe elementen, dan dragen de 3D scans die worden ingezet bij clash detection bij aan de volledigheid van het model.